Guide til alternative sødemidler PCO
Instagram

Følg Sundfo på Instagram

 

 

 

Tilmeld dig Sundfos nyhedsbrev her

og få 7 lækre, pco-venlige opskrifter på aftensmad - helt gratis

+ en bonusopskrift på dessert

Sund og slank med Sundfo PCO Diva

Få styr på maden, tab dig og slip af med PCO-symptomerne med PCO-venlige kostplaner og opskrifter

- 89 kr pr. måned

 

Læs mere og bestil her

Guide til alternative sødemidler

Aspartam findes i fx Cola Light

*

Af Tine Simonsen Hald, Cand. Comm. i kommunikation & medicinalbiologi og BA i ernæring og sundhed

 

Der er lang tradition for den søde smag, og det er helt naturligt at have lyst til sødt.

Hvis du har PCO eller sukkersyge skal du ikke forsage det søde, men i stedet vælge alternative sødemidler, så du undgår at få højt blodsukker, som laver ravage i din ”blodsukkerfølsomme” krop.

 

Alternative sødemidler i madlavningen kan være en rigtig god løsning for insulinfølsomme personer, herunder mennesker med sukkersyge og kvinder med PCO. Men det er ikke ligegyldigt hvilket sødemiddel du vælger. Der er nemlig forskel på om sødemidlerne påvirker blodsukkeret eller ej. Derfor skal du se dig godt om når du står foran supermarkedets hylder med sukkererstatninger.

 

Her er en guide til valg af sødemidler. Hvis du har PCO eller sukkersyge skal du vælge sødemidler fra kolonne 1, da disse ikke påvirker dit blodsukker:

 

Påvirker IKKE blodsukkeret - vælg ved PCO og sukkersyge

Cyklamat (E 952)

Sakkarin (E 954)

Aspartam(Nutrasweet) (E 951)

Acesulfam K (Sunett) (E 950)

Steviol glycosid (Stevia) (E 960)

Sucralose (E 955)

Natriumcyklamat (E 952)

 

Påvirker blodsukkeret, dog langt mindre end sukker

Sorbitol (E 420)

Maltitol, maltitolsirup (E 965)

Isomalt (E 953)

Lactitol (E 966)

Xylitol (E 967)

Her finder du en oversigt over forskellige sødemidler på det danske marked:

http://www.mitliv.dk/blog/stevia-og-andre-soodemidler/

 

Naturligt sødt

Er du ikke til kemisk fremstillede sødemidler er produktet Stevia (se listen) et nyt alternativ, godkendt til brug i EU i 2011. Det består af stoffet Steviol glycosid, er 100% naturligt og søder 450 gange mere end sukker, vel og mærke uden at påvirke dit blodsukker.Stevia sødemiddel er pulveriseret udtræk fra planten Stevia som vokser i Sydamerika

Stevia sødemiddel er pulveriseret udtræk fra planten Stevia som vokser i Sydamerika

 

Tab dig med lightprodukter

Du kan med stor fordel bruge sødemidler hvis du gerne vil tabe dig. Sødemidlerne indeholder nemlig langt færre kalorier end sukker, ofte slet ingen, hvilket gør dem velegnede i forbindelse med vægttab.

 

Siden 1700-tallet har sukker været en del af danskernes mad, og tidligere brugte man honning og dadler til at søde maden med.

Siden 1700-tallet har sukker været en del af danskernes mad, og tidligere brugte man honning og dadler til at søde maden med.

Vi hører ofte, at lightprodukter er med til at gøre os tykkere, fordi vi vænner os til den søde smag, og bare vil havde mere og mere. Ifølge en undersøgelse fra Århus Universitetshospital er det dog tvivlsomt om vi bliver tykkere af lightprodukter. Undersøgelsen testede forskellige produkter med og uden sukker og sødemiddel, og det eneste folk blev tykkere af var almindelig cola med sukker.

 

Er sødemidler skadelige?

Et gammelt ordsprog siger "Alt med måde"og dette gælder også dit forbrug af sødemidler. Især diskuteres sødemidlet aspartam og dets eventuelle skadelige virkninger. Der er dog intet der tyder på, at det er farligt at bruge aspartam eller andre sødemidler i en almindelig dagligdags kost, hvor sødemidler indgår som en naturlig smagsgiver i rimelige mængder. Eksempelvis skal du op over 4 liter Cola light om dagen for at overskride de fastsatte grænseværdier.

 

Kilder:

Lime, juli 2013

Videnskab.dk: http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/er-sodemidlet-aspartam-i-light-sodavand-skadeligt

og

www.dansukker.dk

MERE OM PCO

VIDEN OM ERNÆRING

KVINDER, MAD OG HELBRED

KONTAKT OS

Sundfo - hele vejen rundt om PCO

Kommunikation og sundhed

4700 Næstved

CVR. 36099100 og 36628510

 

Tine Hald, tine@sundfo.dk, tlf. Tlf. 28 3434 00

Charlotte Lunde, charlotte@sundfo.dk, Tlf. 61 70 22 64

 

EN GOD HVERDAG MED PCO

 

Hent Sundfos pjece her:

 

Sundfo.dk´s indhold og Sundfos mentoring og tilhørende materiale skal betragtes som vejledende og Sundfo kan derfor ikke gøres ansvarlige for de konsekvenser der kan opstå i forbindelse med kost, vægttab eller forsøg på vægttab. Indholdet på www.sundfo.dk og indholdet i vores mentoring kan ikke anvendes til diagnosticering eller behandling.Alt indhold på www.sundfo.dk ejes af Sundfo, og må hverken kopieres eller sælges, med mindre der er givet skriftligt samtykke herom.