Velkommen til Sundfo - inspiration til din PCO-dag

Den nye madpyramide

- Mindre franskbrød og flere grøntsager


Den gode gamle kostpyramide fra midten af 1970'erne kender vi alle. Men nu har den mere end 30 år gamle pyramide fået en make-over og et navneskift, så den passer til nutidens viden om sund mad.


Af Tine Simonsen Hald, Cand. Comm. og BA i ernæring og sundhed


Madpyramiden viser hvordan man sammensætter en sund kost ud fra de officielle kostråd. Den vigtigste forskel mellem den nye og den gamle pyramide er, at den nye har grøntsagerne og fuldkornsbrød i bunden, mens franskbrød, pasta og ris rykker op i midten. Dette afspejler anbefalingen om at spise mindst 300 gram grøntsager hver dag og spare på hvedemelsprodukter som lyst brød og pasta. I stedet skal vi have de grove brødtyper ind i maden, eksempelvis rugbrød og grovbrød. Spis brune eller naturris i stedet for de hvide og spis grovpasta i stedet for hvid pasta.


De nye anbefalinger i madpyramiden er i tråd med nyeste forskning i sundhedsgevinsterne ved at holde sig til et lavere glykæmisk indeks i maden.


Den nye madpyramide


Pyramiden har skiftet navn fra kostpyramiden til madpyramiden. Mad er for mange mennesker mere forbundet med vores dagligdag end det mere kliniske ord ”kost”.


Princippet er, at man spiser mest fra bunden.

Her får man en base med mange grove kulhydrater i form af grøntsager og rugbrød.


Man skal spise noget fra midten.

Her er frugt, mælkeprodukter og pasta blandt andet repræsenteret.


Man skal spise mindst fra toppen.

Toppen består af kød, fisk, æg, olie og smør - mad, som er rig på proteiner og fedt.


Eksempel på en dags måltider sammensat ud fra den nye madpyramide:


Fra bunden

En håndfuld havregryn

To og en halv skive rugbrød

Tre-fire kartofler

Grøntsager, flest af de grove: En gulerod, en halv persillerod, et kvart hvidkål

Fine grøntsager – en kvart dåse flåede tomater og en skive peberfrugt


Fra midten

En lille tallerken surmælksprodukt

Et glas mælk

Lidt hytteost på en halv skive rugbrød

Et lille glas juice

En appelsin

Et æble

En portion ris eller fuldkornspasta. Vælg nøglehulsmærket brød, ris, pasta


Fra toppen

To frikadeller


Guf

Er en helt unødvendig del

af en sund kost, men i madpyramiden er der et råderum, som svarer til for eksempel

12½ piratos, en dåse øl eller

12 vingummibamser


Flere forslag til dagskost og materialer om madpyramiden: www.madpyramiden.dk


Kilder:

www.fdb.dk

http://samvirke.dk/mad/artikler/fdb-genrejser-madpyramiden.html

MERE OM PCO

GUIDE TIL ERNÆRING

KONTAKT OS

KVINDER, MAD OG  HELBRED

EN GOD HVERDAG MED PCO


Hent Sundfos pjece her:


 

Tilmeld dig Sundfos nyhedsbrev her

og få 3 lækre, pco-venlige opskrifter på aftensmad  - helt gratis

+ en bonusopskrift på dessert

Sundfo.dk´s indhold og Sundfos mentoring og tilhørende materiale skal betragtes som vejledende og Sundfo kan derfor ikke gøres ansvarlige for de konsekvenser der kan opstå i forbindelse med kost, vægttab eller forsøg på vægttab. Indholdet på www.sundfo.dk og indholdet i vores mentoring kan ikke anvendes til diagnosticering eller behandling.Alt indhold på www.sundfo.dk ejes af Sundfo, og må hverken kopieres eller sælges, med mindre der er givet skriftligt samtykke herom.