Få styr på dit blodsukker og hold dig ung



Af Karoline Lindager Larsen, ernæringsøkonom og laborant


Højt eller svingende blodsukker skader din krop og fremmer tidlig aldring.

Ved at spise grønt og groft og dyrke motion kan du holde dit blodsukker stabilt og holde dig ung og frisk længere.

Måske går du selv rundt med ustabilt blodsukker uden at vide det…læs mere her:


Højt blodsukker skader kroppens proteiner

Hver gang du spiser et måltid, der indeholder kulhydrater, stiger dit blodsukkerniveau. Det får kroppen til at udskille hormonet Insulin, der fører sukkeret fra blodet ind i kroppens celler.

Med alderen bliver cellerne mindre modtagelige overfor insulin og kroppens blodsukkerniveau stiger.


Det høje blodsukkerniveau får kroppens vævsproteiner (kollagen) til at ”klistre sammen” til hårde, gul-brune forbindelser, der gør vævene mindre elastiske og ødelægger deres oprindelige funktion. På fagsprog kaldes disse forbindelser ”AGE”, som er en forkortelse af ”Advanced Glycation End products”.


Farlige forbindelser

Dannelsen af AGE-forbindelser foregår i os alle og er en del af den naturlige aldringsproces. Normalt har vi enzymer, der kan ødelægge de skadelige forbindelser, men når blodsukkeret er højt med jævne mellemrum eller gennem længere tid, kan enzymerne ikke følge med.

Resultatet er, at kroppens elastiske væv bliver stive og hårde. Det betyder bl.a. at huden bliver slap og rynket, men det kan også have mere alvorlige konsekvenser – f.eks. hjertekarsygdomme.

Forskere har konstateret, at AGE-forbindelserne kan skade blodårerne og svække elasticiteten i og omkring hjertet.


Årsager til løbsk blodsukker

Højt eller svingende blodsukker kan have flere årsager. Hos nogle mennesker virker insulinet ikke som det skal og blodsukkerniveauet bliver forhøjet. Det er kendetegnet for sukkersyge. Sukkersygepatienter må selv sprøjte insulin i blodet, fordi kroppen ikke selv kan producere nok.

Mennesker med sukkersyge ældes ofte hurtigere end andre, fordi deres svingende blodsukker forårsager skader i kroppen.


 Den normale mængde sukker i blodet ligger mellem 3 og 7mmol/l.


Hos ældre og overvægtige kan kroppens celler miste deres følsomhed overfor insulin, hvilket kan resultere i ”gammelmandssukkersyge”.

Selvom du ikke har sukkersyge, kan du godt have forhøjet eller svingende blodsukker i perioder, uden at vide det. Den type kulhydrater du spiser, har stor indflydelse på blodsukkerniveauet.


Der er forskel på kulhydrater

Kulhydrater er en vigtig energikilde i vores kost, men har også indflydelse på hvordan vi ældes.

Det er ikke lige meget hvilke kulhydrater du vælger. Der er stor forskel på hvor stor en blodsukkerstigning forskellige kulhydrater giver. Kulhydraternes evne til at hæve blodsukkeret kaldes deres ”glykæmiske indeks”.


Det Glykæmiske Indeks (GI) viser hvor hurtigt en fødevareskulhydrater nedbrydes og optages i blodet. Jo højere indeks, des hurtigereoptages kulhydratet i blodet.


Kulhydrater med højt GI er ”hurtige” og giver en stor og hurtigblodsukkerstigning. Kulhydrater med lavt GI er ”langsomme” og giver enlangsommere og mere jævn stigning.


Spiser du et måltid med mange ”hurtige” kulhydrater, f.eks. hvidt brød, sukker, hvide ris, kiks, slik og kager, vil du få et stort, men kort udsving i dit blodsukkerniveau. I løbet af en halv time er blodsukkeret faldet igen, og du føler træthed og trang til endnu et hurtigt ”kick”. Spiser du derimod et måltid med mange ”langsomme” kulhydrater, f.eks. groft brød og grøntsager, får du en jævn og langsom stigning. Det giver et mere stabilt blodsukker og en længere mæthedsfølelse.

Et enkelt højt blodsukkerudsving er ikke farligt, men i det lange løb kan gentagne høje udsving føre til dannelse af AGE-forbindelser.


Spis dig ung i grønt og groft

Den bedste måde at undgå dannelse af AGE-forbindelser, er at holde blodsukkeret så stabilt som muligt.

Mange søde sager, bl.a. slik og nogle tropiske frugter giver store udsving i blodsukkeret. Det samme gør hvidt mel, hvidt brød, hvide ris, riskager, småkager og kiks.


Fiberrige fødevarer, såsom grøntsager og grove kornprodukter tager længere tid at fordøje og virker derfor stabiliserende på blodsukkeret.


Ved at blande ”langsomme” og ”hurtige” kulhydrater i måltiderne, kan du få en mere stabil blodsukkerstigning end ved måltider, der overvejende består af ”hurtige” kulhydrater.

Det er en god ide at dyrke regelmæssig motion. Motion øger cellernes insulinfølsomhed og kan derfor sænke blodsukkerniveauet  og forebygge gammelmandssukkersyge.


Kilder:

Scientific American

www.sciam.com

Metabolism

www.alteonpharma.com

Velkommen til Sundfo - inspiration til et slankere og sundere liv

MERE OM PCO

GUIDE TIL ERNÆRING

KVINDER, MAD OG  HELBRED

KONTAKT OS

Tilmeld dig Sundfos nyhedsbrev her

og få 3 lækre, pco-venlige opskrifter på aftensmad  - helt gratis

+ en bonusopskrift på dessert

EN GOD HVERDAG MED PCO


Hent Sundfos pjece her:


 

Sundfo.dk´s indhold og Sundfos mentoring og tilhørende materiale skal betragtes som vejledende og Sundfo kan derfor ikke gøres ansvarlige for de konsekvenser der kan opstå i forbindelse med kost, vægttab eller forsøg på vægttab. Indholdet på www.sundfo.dk og indholdet i vores mentoring kan ikke anvendes til diagnosticering eller behandling.

Alt indhold på www.sundfo.dk ejes af Sundfo, og må hverken kopieres, videregives eller sælges, med mindre der er givet skriftligt samtykke herom.


Sundfos privatlivspolitik: Sundfo behandler dine personoplysninger fortroligt og videregiver ikke dine oplysninger til tredjepart.