Sådan undgår du sukkersyge diabetes

Sådan undgår du sukkersyge - 5 gode råd


Af Tine Simonsen Hald, Cand. Comm. og PB i ernæring og sundhed


Diabetes type 2 eller ”gammelmandssukkersyge” er en tilstand hvor blodets indhold af blodsukker (glucose) er højere end normalt.  Blodsukkeret er forhøjet fordi det ikke, som normalt, kan transporteres ind i kroppens celler. Den manglende transport ind i cellerne, skyldes at cellerne er blevet mindre modtagelige overfor hormonet insulin. Dette hormon sørger nemlig normalt for, at blodsukkeret bringes ind i cellerne.


Type 2 diabetes er den mest normale form for sukkersyge. Den rammer oftest midaldrende mennesker og er ofte forbundet med overvægt, men slanke mennesker kan også udvikle type 2 diabetes.  Således er 10 - 20 % af type 2 diabetikere normalvægtige. Type 2 diabetes er arveligt betinget og risikoen for at få sygdommen er til dels afhængig af gener alene og til dels afhængig af gener i samspil med livsstil (overvægt).  I de senere år er flere unge blevet ramt af sygdommen i takt med det stigende antal overvægtige unge.


Der er god grund til at være opmærksom hvis blodsukkerværdierne findes forhøjede, selv om der ikke umiddelbart kan konstateres sukkersyge. Det forhøjede blodsukker er nemlig gerne et udtryk for at cellernes insulinfølsomhed er ved at blive lidt ”sløv” – og på længere sigt er der altså risiko for udvikling af egentlig sukkersyge.


Kig din mad og din livsstil efter i sømmene

Det er vigtigt at være opmærksom på kost og livsstil, da dette spiller en vigtig rolle for blodsukkerværdierne. Gennem kost- og livsstilsomlægning kan blodsukkeret bringes tilbage til sine normale værdier.

5 gode råd til dig med diabetes type 2 eller pre-diabetes (forhøjet blodsukker og nedsat insulinfølsomhed)


1. Spis ”langsomme” kulhydater – dvs. spis groft og fiberholdigt.


Undgå i videst muligt omfang hvidt mel og sukker i

madlavningen samt produkter af hvidt mel og sukker,

f.eks. hvidt brød, kager og slik.


Disse produkter indeholder nemlig ”hurtige” kulhydrater, som får blodsukkeret til at stige hurtigt.


Brug i højere grad fiberrige kulhydrater. Disse optages ikke nær så hurigt i blodet og herved holdes blodsukkerværdierne  nede.Fibre findes i fuldkornsmel og  rugbrød, grovbrød/fiberbrød og i morgenmadsprodukter som havregryn eller bran-flakes.


Brug også gerne naturris, brune ris og vilde ris, i stedet for hvide ris. Erstat den hvide pasta med fuldkornspasta.Spis alle former for grøntsager i store mængder – både rå og kogte. Et par stykker frugt pr. dag  er også fint – man anbefaler dog at

holde lidt igen med frugt pga. indholdet af frugtsukker.


2. Spar på fedtet

Skær især ned på animalsk (dyrisk) fedtstof.

Animalsk fedt forhøjer risikoen for sygdomme i hjerte/karsystemet. Da mennesker med sukkersyge eller forhøjet  blodsukker har større risiko for hjerte/karsygdomme, er det i deres tilfælde ekstra vigtigt at spare på de ”usunde” animalske fedtstoffer.

Skær derfor ned på smør og fede mælkeprodukter (creme fraiche, fløde m.v.)

Pas også på fedt fra kød.


Vælg i stedet magre mælkeprodukter og magert kød. Spis gerne fisk, også de  fede typer som er rige på  gavnlige fiskeolier.Brug i højere grad vegetabilsk fedt – dvs. planteolier - til stegning og bagning.


3. Spis ofte

Hyppige og mindre måltider, dvs. hver 2-3 time, er bedre for blodsukkerbalancen end få og store måltider.Spis tre hovedmåltider og tre mellemmåltider.


4. Bevægelse

Motion, eller blot daglig bevægelse, forbedrer cellernes følsomhed overfor insulin, og er derfor meget effektivt i kampen mod sukkersyge.


5. Spar på alkohol og undgå rygning

Både alkohol og rygning kan medvirke til forhøjede blodsukkerværdier. Alkohol der drikkes på tom mave har den mest uheldige virkning på blodsukkeret.


Vil du vide mere om diabetes? Se www.diabetes.dk


Kilder: www.diabetes.dk, "Patientvejledning Type 2 diabetes" fra Diabetesforeningen




Velkommen til Sundfo - inspiration til et slankere og sundere liv

MERE OM PCO

GUIDE TIL ERNÆRING

KVINDER, MAD OG  HELBRED

KONTAKT OS

Tilmeld dig Sundfos nyhedsbrev her

og få 3 lækre, pco-venlige opskrifter på aftensmad  - helt gratis

+ en bonusopskrift på dessert

EN GOD HVERDAG MED PCO


Hent Sundfos pjece her:


 

Sundfo.dk´s indhold og Sundfos mentoring og tilhørende materiale skal betragtes som vejledende og Sundfo kan derfor ikke gøres ansvarlige for de konsekvenser der kan opstå i forbindelse med kost, vægttab eller forsøg på vægttab. Indholdet på www.sundfo.dk og indholdet i vores mentoring kan ikke anvendes til diagnosticering eller behandling.

Alt indhold på www.sundfo.dk ejes af Sundfo, og må hverken kopieres, videregives eller sælges, med mindre der er givet skriftligt samtykke herom.


Sundfos privatlivspolitik: Sundfo behandler dine personoplysninger fortroligt og videregiver ikke dine oplysninger til tredjepart.